Heb je net een eigen crowdfundingactie aangemaakt en wil je graag weten hoe je deze een flinke boost kan geven? Met deze tips zorg je ervoor dat jouw actie niet onopgemerkt voorbij gaat en jij jouw  vooropgestelde doel haalt.

 

Vertel jouw verhaal

Voor je start met het promoten van je actie via verschillende kanalen is het belangrijk dat je eerst even nadenkt over welk verhaal je precies wil vertellen. Dit is een unieke kans om mensen te overtuigen van jouw crowdfunding én motivatie.

Gebruik sprekende foto’s en werk met een korte introductie. Beantwoord vervolgens de basisvragen als ‘wie?’, ‘wat?’ en ‘waarom?’ in een leuke tekst. Vergeet op het einde zeker geen oproep te doen om te doneren (call-to-action). Dit geeft de bezoekers van je pagina alvast een laatste zetje in de juiste richting na het lezen van jouw verhaal.

 

Verspreid jouw boodschap

Wanneer je Superplan volledig op punt staat is het tijd om jouw actie te delen. Denk maar aan vrienden, familie, kennissen en zelfs onbekenden. Durf hierbij een zo groot mogelijke groep mensen aan te spreken die je eventueel kunnen helpen. Hierbij kunnen verschillende kanalen zoals sociale media, e-mail en mondelinge communicatie helpen om jouw actie kracht bij te zetten.

 

Sociale media

Het bereik van sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn zeer krachtig en gratis in gebruik. Je kan je crowdfundingactie delen door naar je Superplanpagina te gaan en op één van de social media-icoontjes te klikken rechts bovenaan. Er wordt dan automatisch een bericht gevormd dat je kan delen. Wil je liever een aangepaste boodschap schrijven of je actie delen via een ander kanaal? Dat kan natuurlijk ook. Kopieer de URL van jouw actiepagina en gebruik hem vervolgens in je bericht.

 

E-mail

Naast sociale media blijft ook e-mail een zeer sterk communicatiekanaal. Hier heb je ook meer ruimte om je verhaal te vertellen en eventueel meerdere foto’s toe te voegen. Net als alle andere kanalen vraagt ook email om een duidelijk verhaal en een call-to-action op het einde die verwijst naar je pagina. Je kan bijvoorbeeld een link plaatsen achter de tekst van je call-to-action om mensen het eenvoudiger te maken om door te klikken naar je actiepagina.

 

Mondeling

Naast het online verspreiden blijft gesproken communicatie cruciaal. Mensen hechten automatisch meer waarde aan wat er mondeling wordt uitgewisseld. Maak dus gebruik van de verschillende familiefeestjes of activiteiten in je sportclub/vereniging om zo veel mogelijk mensen te motiveren om je actie mee te ondersteunen.

 

Flyers/kaartjes

Heb je een ambitieuze actie opgezet of wil je graag jouw actie extra in de kijker zetten door folders of kaartjes te laten maken? Super! Vergeet zeker niet om de URL van je pagina mee te vermelden zodat mensen ook op deze manier je crowdfundingactie snel kunnen terugvinden.

 

Laat weten hoe goed jij bezig bent met updates

Nadat heel je netwerk op de hoogte is gebracht van jouw Superplan is het belangrijk om je actie zelf niet te vergeten. Publiceer af en toe een update om je projectpagina actueel te houden. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen terugkeren en je actie blijven volgen. Nood aan inspiratie? Enkele voorbeelden zijn o.a. het bereiken van een bepaalde mijlpaal. Heb je de kaap van 50, 100 of zelfs 1.000 euro bereikt? Deel het op je pagina!

 

Wil je graag meer weten over hoe je jouw actiepagina verder kan optimaliseren? Laat je inspireren door de andere Superplanacties.